Pate kertoo:

Mamma sanoi, että on kalapäivä. Miksi kissalla sellainenkin pitää olla?

Okei, näin se sitten meni: Pappa hotas ekaks yhden kalan ja sillä aikaa mä hosuin sen toisen kanssa niin, että se päätyi keittiön pöydän alle. Tosi siistit limaviirut jäi siihen lattialle missä mä riepoin sitä valaskalaa ympäriinsä. Nuolin mä vähän sitä hännästäkin, mutta ei se juossu mihinkään. Sitten Pappa tuli näyttämään mulle oikein tassusta pitäen, miten sen valaksen voi syödä. Se pitää näet aloittaa päästä, mitä mä en kyllä ois itte bonjannu. Se pää oli kyllä hillittömän iso, en mä siitä saanut edes otetta, mutta Pappa heitti sen leukojensa väliin ja rusautti pari kertaa. Johan lähti, wau!! En mä sitten enää sitä päätöntä valaskalaa viittinyt paljoa ronkkia, kun muuten Pappa ois varmaan purassu mua tassusta, se kun popsi sen fisun sitten kertalaakista.

Mutta selvästikin tossa valaksessa oli paremmat tuoksut kuin filekalassa ja seitikalassa, niitten kanssa mä vaan pelasin jalista. Mamma sanoi just, että tähän asti on Pate pelannut tassufudista kaiken ruoan kanssa. Toi räävitön kommentti tuli heti kohta sen jälkeen, kun olin kuivakalan kanssa laukannut eteisen kautta olkkariin. No, se vaan on niin, että se pelaa, joka osaa! Ja voihan sen safkan syödä sohvan takanakin, jos ehtii pysähtyä joskus... Pappa, tuu jo molariks, mä vedän pari ihan helppoo tällä raksulla!

(henkilökunta pyytää saada huomauttaa,että tässä huushollissa silakat kyllä syödään keittiössä!!!)